Eksperci planują przyrost złomowań statków w tym roku

Przewidywany wzrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Rynek przewozu kontenerowego od pewnego czasu jest w bardzo ciężkiej sytuacji. Nadal bardzo dużo statków czeka na terenie stoczni na wodowanie, a umowy na ich budowę podpisywano kilka lat temu, w czasach dużej koniunktury. Lecz sytuacja na rynku diametralnie się zmieniła, w branży przewozowej zaczął się duży kryzys i okazało się nagle, że statków jest zwyczajnie za dużo. Najwięksi armatorzy dają sobie radę z tym problemem różnymi sposobami. Część z nich wydłuża sobie trasę omijając kanały Sueski i Panamski, co co prawda znacznie zwiększy czas dostawy ładunku, ale kosztowo będzie to wychodzić podobnie, a statki mają zajęcie. Dość sporo jednostek stoi też w portach i wyczekuje jakiś zamówień, niekiedy może to trwać to nawet parę tygodni. Coraz bardziej powszechnym trendem jest także oddawanie do złomowania starszych statków. Ponieważ bez przerwy wodowane są nowo budowane kontenerowce, dużo bardziej oszczędne i nowoczesne, to starsze jednostki stają się mniej ekonomiczne. Całkiem spory wpływ na oddawanie statków na złom ma także mniejszy popyt na pewne rodzaje statków, tu także w ostatnich latach nastąpiło dużo zmian. Fachowcy przewidują wzrost złomowanych kontenerowców w tym roku

Analitycy twierdzą, że w obecnym roku będzie sporo więcej złomować statków, niż rok wcześniej. Bierze to z kilku rzeczy. Przede wszystkim w tym roku powinny zwiększać się ceny za złom okrętowy, w roku 2015 miały one bardzo niski poziom, tak więc właściciele statków nie spieszyli się raczej do pozbywania się statków. Duże znaczenie na opisywaną sytuację ma również zmniejszenie zainteresowanie kontenerowcami typu panamax. Przy dużym popycie na nie znacznie bardziej od oddawania na złom będzie się opłacać ich sprzedaż czy też czarter, ale w obecnym roku zainteresowanie nimi jest znacznie mniejsze. W tym roku, przez pierwsze dwa miesiące, ma złom oddano 19 statków, z jakich spora część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększeniu także ulega tonaż złomowanych statków, coraz większa ich liczba ma ładowność powyżej czterech tysięcy ton. Ocenia się, że w tym roku zjawisko to będzie się nasilać, głównie z powodu konieczności eliminowania jednostek nie przynoszących zysków, ale też rosnącym cenom złomowania.

Sorry, comments are closed for this item.

  • Translation


  • Spedycja w Gdyni – Kontakt

    telefon :
    +48 58 732 79 84

    e-mail :
    [email protected]

  • Najnowsze wpisy

  • NewStatPress

    Visits today: _